7/5/10

Comença la reunió

Sorpresa

L’altre dia em vaig sorprendre per les notícies que els mitjans digitals oferien sobre l’inici de la reunió entre el president del govern espanyol i el líder de l’oposició. Avui m’ha passat el mateix amb la reunió entre aquest últim i el president de la Generalitat.

Els titulars dels mitjans digitals, també el mitjà on treballo, deien coses com ara: “Comença la reunió entre...”. Em va estranyar perquè quan vaig aprendre l’abecedari d’aquest ofici ens semblava que l’inici d’una reunió no era cap noticia. Ho seria, si de cas, els acords que es presentessin al final de la reunió o, encara més (i això avui dia sembla impossible) una informació fiable sobre el contingut real de la trobada.

Actualització

Els companys de redacció m’han fet veure que aquest és un dels canvis que comporta el nou cicle informatiu, impulsat pels mitjans digitals i m’han recordat el sentit del terme “actualització”.

Cicle

Els canals televisius de 24 hores i les emissores de ràdio ja fa temps que es mouen amb aquest ritme, només els diaris impresos han hagut de competir amb els diaris digitals pel seu cicle de publicació 1/24 (en vaig parlar aquí).

De manera que el problema no era en realitat l’actualització, tot i que admeto que d’entrada m’ha semblat un argument sòlid.

Estil

La qüestió tenia a veure amb l’estil.

Obrir una portada (una “home”) amb l’anunci que comença una reunió... no m’acaba de satisfer.

Males portades als impresos

És clar que els mitjans impresos tampoc no han sabut anar més enllà, i el seu cas és més greu, perquè obrir la portada amb la prèvia d’una reunió sense dir res més provoca una sensació de pobres molt gran.


“El Periódico” va obrir portada amb una gran foto... d’arxiu. És clar, no podien oferir una fotografia d’una trobada entre Zapatero i Rajoy que no s’havia produït. Però obrir portada amb una foto d’arxiu gegantina... no sembla gaire adequat per a un mitjà que vol donar actualitat. A més, el títol era una pregunta i a mi m’ha semblat sempre que els titulars amb interrogant no poden ser gaire cosa més que una trampa o la confessió d’una incapacitat, excepte en alguns reportatges o cròniques que porten un títol al·lusiu (literari, cinematogràfic...).




El seu principal competidor no ho ha fet gaire millor. “La Vanguardia” va retallar les fotos (una manera d’admetre que eren d’arxiu, si més no) i va tacar la portada amb elements gràfics, en un estil gens propi d’aquest mitjà que va resultar tan poc interessant com l’anterior a més d'incoherent (sota la capçalera hi ha els elements tradicionals de la portada d'aquest diari, mesclats amb una creació poc afortunada).

Conclusió

O sigui que el problema no era dir que començava una reunió (des de primera hora, els impresos, i des del moment real d’inici, les teles i ràdios i els escrits digitals) sinó l’estil.

Opcions

S’hauria pogut fer un títol que es referís a la importància de la reunió, que donés detalls dels assumptes que s’hi tractarien, en el cas de titulars secs i informatius.

S’hauria pogut optar per titulars més interpretatius.

I també s’hauria pogut triar un titular imaginatiu.

Qualsevol de les tres opcions m’hauria semblat més interessant que dir: “Comença la reunió...”.

Actualitat

Però dec estar una mica estrany, perquè no he sentit que tot això amoïnés a gaire gent.

És clar que no és el moment. A mi sempre en vénen al cap aquesta mena de discussions d’aprenent mentre l’actualitat de debò es troba en alguna altra banda (el dia de la nevada se'm va acudir tractar l'assumpte del "copy-paste").

Aquesta nit, mentre escric aquest apunt amb una mica massa de pressa, escolto en directe com la BBC informa de les eleccions britàniques, gràcies al vídeo actiu en una altra pestanya del navegador.