Novel·la imponent
En aquest bloc he parlat sovint de llibres però m’he volgut assegurar que tinguessin a veure amb la mena d’assumptes que tracto aquí. Això m’ha dut a descartar fins ara qualsevol comentari d’obres literàries.
Faré una excepció perquè la lectura que he acabat em sembla de les més importants que he fet en molt de temps i perquè hi ha aspectes del llibre que, com es veurà, sí que s’acosten a les matèries que provo d’observar des d’aquest lloc.
He llegit Les Bienveillantes de Jonathan Littell, en l’edició de Folio, on l’autor ha corregit uns quants errors i ha modificat la narració allà on ho ha cregut necessari (per exemple, jo he llegit que el protagonista li mossega el nas a Hitler mentre que els lectors de la primera edició i de les seves traduccions van llegir que l’oficial de les SS li pinçava el nas amb els dits).
No faré un exercici de crítica literària perquè ja he dit que ni m’hi dedico ni voldria que aquest bloc s’hi aboqués, però almenys deixaré clar que m’ha semblat una novel·la d’una potència descomunal.
Les organitzacions
Ara bé, com que aquí sí que he parlat sovint de les organitzacions i els diversos models que adopten, valdrà la pena subratllar que aquest llibre, com tants d’altres abans, ens permet recordar alguns trets essencials d’aquell període i ens ajuda a aprendre'n lliçons.
- L’estructura del partit nazi s’infiltra en l’Estat fins al punt que molt aviat és impossible separar-les (les mateixes SS en són un exemple rotund). La Justícia o la policia, per citar casos molt notables, s’organitzen en funció de les estructures del partit nazi de manera que l’Estat, com a sistema independent de qualsevol organització, quasi desapareix i queda reconvertit en un aparell immens al servei d’una causa de partit.
- El model d’obediència deguda (més enllà de les ordres, se suposa que cal saber intuir què hauria dit o pensat el Führer) permet dur a terme les atrocitats més espantoses sense cap penediment perquè no hi ha ningú que en sigui responsable de manera individual.
- En aquesta situació d’emergència (per la guerra, sí, però fins i tot abans de 1939 també per l’emergència d’una causa que pretenia canviar el món i que es considerava urgent) és fàcil que els ascensos siguin molt ràpids, que les males persones trobin més facilitats que les bones persones, que allò que corre pressa passi pel davant de la reflexió més àmplia.
- La concentració en les dades fa que s’oblidin les nocions ètiques o d’altra índole. Els oficials nazis encarregats de comptar trens cap als camps d’extermini, els responsables del càlcul de les racions, en fi, tot el seguiment estadístic se situa per damunt del debat sobre el significat de les accions.
- La consideració que l’altre no és una persona apareix al llibre com un fet cabdal. Els presoners són una despesa, poden ser mà d’obra o carn de les dutxes de gas, però no són mai considerats com a éssers humans. Ni els jueus, per descomptat, ni els polonesos, els russos, els comunistes, els republicans espanyols, els homosexuals, els malalts mentals... La llista de les “no persones” s’amplia mentre que la dels aptes es restringeix.
Que quedi clar que no he pensat en cap moment en cap organització concreta. Segur que cadascú sabrà d’exemples on aquest tret o aquell hi poden ser vistos amb més claredat. Només volia advertir que molts riscos sobre el nostre dia a dia no estan tan lluny (encara que ens pugui semblar horrible) de maneres de pensar que, estirades fins a l’extrem, condueixen a posicions realment esgarrifoses.
Feta l’excepció, m’hi allargaré una mica més per escriure tres anotacions breus que provenen de la mateixa lectura.
Siguem seriosos
Es tracta d’una obra profunda, intensa, que és impossible que deixi indiferent a cap lector. I aquest és un tret que vull destacar.
Comparacions
Quan no tenia més de setze anys, vaig devorar els volums de l’edició castellana de Auge y caída del Tercer Reich, de William L. Shirer. I no devia tenir gaire més anys quan la novel·la KL Reich, d’Amat-Piniella em va deixar trasbalsat.
No em correspon ficar-me en debats de plena actualitat que no són objecte d’aquest però bloc sí diré que hi ha comparacions que, a més de ser odioses, degraden la intel·ligència dels seus autors. Per si de cas hi ha algú que em malinterpreta, diré també que desaprovo i condemno la darrera acció del govern israelià (i tantes d’altres d’anteriors).
La salut de la cultura
Acabo amb una tercera derivació que encara m’interessa més.
Quan era a la meitat del llibre, més o menys, vaig interrompre la lectura un parell de dies per empassar-me Les malveillantes, un llibret de Paul-Éric Blanrue que comenta el llibre de Littell. Hi ha una mica de safareig editorial, resum de les crítiques literàries, una comparació amb altres obres i un assaig d’anàlisi que conclou en una visió força positiva d’aquesta novel·la.
2 comentaris:
Havia llegit a l'atzar alguns comentaris catalans sobre Les Bienveillantes però tots es referien a la novel·la, a la història que se'ns descriu.
Trobo divertit que t'hagi fet reflexionar sobre el teu àmbit laboral perquè precisament un dels punts que em va impactar de la novel·la és l'explicació de l'organització de l'NSDAP i les SS, precisament un punt que força crítics han trobat pesat i sobrer (ja que, diuen, això forma més part dels llibres d'història que de la narrativa). És ben bé que les vivències personals formen el prisma a través del qual valorem l'art!
Ara mateix estic buscant Nuit et brouillard, a vore que tal.
Respecte al discurs ràpid en contraposició a l'espai de pensament... potser sí que hi ha espais de pensament reflexiu. El sistema actual en sí no impedeix que es publiquin obres sobre el discurs de Monzó o la novel·la històrica; més aviat hem perdut la iniciativa empresarial de creure en la rendibilitat dels petits segments de mercat. Si ni tan sols Nissan fa un pas avui sense tenir l'aval del govern!
Martí, gràcies de venir per aquí i encara més per deixar-hi un comentari!
Sí que és veritat que aquesta visió té més d'historicista però em semblas que un dels trets forts de la novel·la és aquest, que tr'adones de com una organització tan lligada (amb tots de comendaments de tota menra i comissions i noms....) al final és un gran pretext per aconseguir que la gent cometi crims sense sentir-se culpable... com aquella preocupació pels soldats que han de matar nens (no pels nens, no, pateixen pels seus soldats...).
La peli que busques és ara mateix un document antic però que a la seva època va provocar un terrabastall, a l'Espanya d'aleshores no es podia mirar així com així. No ens oblidem que el llenguatge de Franco (fins al darrer dia) és molt semblant al dels nazis.
Sobre el que dius del discurs ràpid, potser he exagerat però és cert que trobo que hi ha massa banalitat. És una opinió molt personal i potser no l'hauria hagut d'incloure aquí.
Sobre el que dius del mercats, estic del tot d'acord amb tu. Cal més gosadia. Tothom que s'omple la boca amb les nocions de la "llarga cua" després va a buscar resultats massius i no acxtua en conseqüència. Jo hi crec. Per això espero (encara) un canal 33 cultural, sense esports, i per això suggeria aquestes possibles edicions (sols com a exemples).
En fi, que ja veus que no ho veiem tan diferent. Gràcies de veritat per ser aquí i per deixar les teves opinions en aquest racó de món...
Publica un comentari a l'entrada