La ruta d'agost em va fer passar dos cops per
Monet.
La segona trobada em va produir un impacte encara més intens. Va ser a les sales de l’
Orangerie dedicades a
les Nymphéas.
Com és comprensible, m’abstinc de comentar res que pugui fer creure que provo d’opinar sobre art (encara que vull admetre que és una visita que trigaré a oblidar i que la voldré repetir). Però sí vull aportar un comentari al marge que podria interessar els lectors d’aquest blog.
L'obra i el motiu
Dit molt de pressa, Monet va transformar els jardins de la casa de Giverny fins que va tenir l’estany que volia, amb els salzes que volia, el pont japonès que volia i, és clar, les plantes aquàtiques que volia.
I va dedicar anys i anys a pintar aquest lloc que ell mateix havia creat, per explicar la seva idea sobre la llum. O sigui que l’artista va crear l’obra pictòrica però també el seu motiu (a més de decidir com havia de ser la sala on s’exhibirien els plafons que llegava a l’Estat francès i la seva disposició davant del públic que els visités).
No sembla que la conveniència de tenir un paisatge apte molt pròxim ho expliqui tot.
També era l’acte d’un artista que decideix que, de tots els llocs del món, el que vol pintar és un lloc que encara no existeix ni existirà fins que ell mateix no l'hagi creat.
Els nenúfars o la llum
Per tant, podríem dir que hi ha dues obres. Una és de tipus paisatgístic i té una finalitat instrumental.
A l'Orangerie, en canvi, no hi ha el jardí ni els nenúfars. No sé si això tindria gaire interès.
La proclama sincera i potent d'un artista.
I entre l'una i l'altra, de vegades s'ha de triar.
Per dir-ho d'una manera que tingui sentit en el context d'aquest apunt, "no he estat mai a Giverny, però sí molt més enllà".
Encara no
Tanta contundència em podria anar bé per tancar aquestes notes d'agost però se'm faria inevitable una certa sensació d'escamoteig.
De manera que hauré d'enllestir un altre apunt on es veurà un dels efectes del contrast.
SI VOLS:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada