13/6/10

Com i per què he cobert la Penedesfera i una opinió sobre el format

Com es fa per cobrir unes jornades locals d’un grup de bloguistes per a un mitjà generalista?

Obligació

D’entrada, amb una convicció inicial: un mitjà digital que és públic té una certa obligació d’explicar a l’audiència generalista què passa a la xarxa.

Exemple d’esfera local

Vaig creure que era una bona oportunitat per dir alguna cosa de les blogosferes locals (perquè no podrem atendre totes les trobades que hi hagi, almenys que la Penedesfera sigui un exemple d’un paisatge general).

Exemples d’acció ciutadana

Després, vaig triar de fer una peça sobre una taula que em permetia posar exemples d’acció ciutadana amb recursos d’internet (una matèria que miro de seguir des d’enfocaments diversos, des del ciberactivisme polític fins a la campanya del Barça).

No ho veia clar

L’endemà vaig escoltar unes quantes sessions però no veia manera de convertit tot el que es deia (prou interessant) en una peça per a l’audiència generalista.

Innosfera

Potser hauria pogut atendre la primera Innosfera que es feia fora de Madrid, però acabaria massa tard i tenia assumptes familiars. Per sort, Javier Velilla em va avisar que aviat hi haurà una cita a Barcelona i vam quedar que miraré de cobrir-la.

Contactes


Aquesta és l’altra activitat important. Sempre que vaig a una trobada d’aquesta mena conec tres o quatre persones, acvordo unes quantes cites i “trobo” dos, tres o quatre temes que potser pugui fer més endavant.

Aquesta vegada no ha sigut una excepció.

A més de la Innosfera, he quedat amb una persona que admiro que d’aquí a dos mesos m’explicarà un projecte que m'interesssa molt.

Llista a l’agenda

Una altra persona em va parlar d’un projecte literari que hauré de conèixer millor.

Un grup de persones em van fer unes preguntes i em sembla que estarà bé explicar la seva aventura informativa.

Hi va haver una actuació “musical” que provaré d’explicar un altre dia.

Vaig conèixer dos bascos amb qui vam parlar de moltes coses i amb qui hem quedat que ens veurem d’aquí unes setmanes a Girona. Tenen entre mans uns projectes que també provaré d’explicar al 3cat24.

Vaig presentar-me a dues persones a qui encara no coneixia personalment i que són molt actives a la xarxa, Miquel Duran i Albert Garcia Pujades i la Irene que es presenta com la "mandarina de Newton", entre altres.

Salutacions

A més de saludar tot de coneguts a qui veig poc sovint, com Sergi Sabaté o Daniel Garcia Peris.

I va ser una bona oportunitat per conversar una estona amb Anna Fuster, Daniel Julià i Roger Melcior, l’equip creador de Rodalia.info.

Participació

A més, vaig participar en una taula i vaig tenir l’oportunitat d’explicar una mica la meva visió dels mitjans digitals i la participació dels usuaris.

Resultats

Tot això està molt bé. N’he tret 2 peces publicades, uns quants possibles temes propis pels pròxims mesos i una pila de salutacions cordials.

Però tot i aquests beneficis, no deixo de preguntar-me si tota l’energia que s’hi ha dedicat estava ben enfocada.

No ho estic criticant, sé que la Penedesfera és obra de voluntaris que hi deixen la pell i els reconec l’esforç.

Format discutible

Però goso discutir el format.

Fa falta la institucionalització?

Cal que ho inaugurin autoritats com l’alcalde de Vilanova i el president del Parlament?

Cal que duri dos dies?

Calia fer cartelleria i catering? Cal que sigui tot presencial si s’emet en "streaming"?

Cal convocar el públic o és millor anar allà on hi ha el públic?

És més, els bloguistes d’un territori, són un públic etiquetable?

Algunes taules podien interessar mestres i professors del Penedès, altres a empresaris locals, altres a les institucions culturals, altres als periodistes locals...

Però es va convocar als bloguistes...

Té sentit que un grup de bloguistes facin coses que no sigui coordinar blogs? Si és per saludar-nos, podíem fer una fideuà i pagar com Sant Andreu (cadascú es paga “lo seu”).

Els bascos em van explicar que allà fan trobades de set o vuit bloguistes. Es troben, maten un xai i fan una festa.

Tendència “aixopluc”

No ho sé, potser m’equivoco, però tinc la sensació que totes les iniciatives interessants tendeixen a buscar aixopluc públic, subvenció procedent d’impostos, suports institucionals, i formats estandaritzats, molt clàssics, amb taules presidencials elevades i públic escàs.

Siguem sincers, a les sessions més atapeïdes hi havia potser una seixantena de persones... i em sembla que sóc generós. Molts dels assistents érem ponents d’alguna taula o moderadors...

Sinceritat

No ho sé, no n’estic segur, però em sembla que a les blogosferes els ha arribat l’hora de repensar com es troben i per què es troben.

Ho dic sense cap mala fe, ja he demostrat que sóc capaç d’acudir a la cita, fer la ponència amb tanta sinceritat i amb tant d’entusiasme com puc, i informar-ne amb dues peces en un mitjà generalista (em sembla que és l’únic mitjà no local que ho ha cobert).

Però ara, quan ja s’ha acabat, em sembla correcte donar una opinió mesurada perquè tinc la convicció que el format s’ha de renovar abans que les blogosferes locals entrin en un pendent molt arriscat.

7 comentaris:

Albert ha dit...

Ostres, hi ha tantes apreciacions teves amb les que estic d'acord, que no me les acabo: necessitat d'institucionalització, autoritats, activitat presencial... Una ressenya molt pertinent.

Boris ha dit...

Jo no vaig poder anar a la taula rodona d'educació, com hauria volgut.
Després de tot "el soroll" 2.0" de la Panadesfera, finalment he vist el vídeo (jo i 4 més) i veig l'assistència: unes 15 o 20 persones, a tot estirar.
http://www.ustream.tv/recorded/7606055
Realment, en això de la 2.0, potser hi ha més pa que formatge...

jnqm ha dit...

Gràcies Albert i Boris per ser aquí i deixar-hi una opinió

Crc que a l'apunt es percep (i si no, ho reforço ara) que respecto el suqe ho han impulsat i que no pretenc llançar una crítica fàcil sinó convidar tothom a rumiar una mica sobre els models que estem imitant...

Gemma Urgell ha dit...

Janquim,
Com a membre de la penedesfera i organitzadora d'una de les taules, trobo molt interessants les teves aportacions i hi coincideixo molt, però breument voldria explicar el meu punt de vista.
1- No crec que la Penedesfera estigui institucionalitzada, de fet, qui ha fet d'aixopluc principal (i quasi únic) d'aquestes jornades ha estat la UPC, cedint-nos l'espai.
2- Estic d'acord amb tu en què crec que es pot prescindir de les inauguracions amb autoritats i més quan aquestes no es queden a escoltar les taules que hi ha a posteriori (com la de política, que hagués estat ben interessant per ells).
3- Crec que les jornades de la penedesfera pretenen ser més que una trobada de blocaires (per això ja tenim el vins&blocs) i volen comptar amb assistència de persones interessades en internet, mestres, periodistes, etc etc. De fet, es fa difusió també als mitjans de comunicació locals per intentar comptar amb públic local. Així ho vam aconseguir en les passades jornades, amb una mitjana de 70 persones per taula (molts no blocaires) i força més per streaming.
4- No conec a fons el pressupost d'aquestes jornades, però pel que em consta, l'Ajuntament i altres entitats públiques només es van fer càrrec del cafè i els croissantets. De la meva taula, l'únic cost va ser el bitllet del Dani i el Jon (ponents), que se'n va fer càrrec la UPC.
5- Coincideixo en que a partir d'ara valdrà la pena replantejar-nos el format.
De fet, a la taula d'acció ciutadana i internet, la que moderava i organitzava juntament amb el Ricard Espelt, vam voler anar més enllà de l'espai físic i per això vam treballar prèviament amb continguts digitals, vídeos i posts, els diferents projectes presentats i així centrar-nos més en el debat durant la jornada. Ara, treballarem el post debat a internet.
Em consta també, que ja hi ha un grup de persones amb ganes de treballar-se bé les properes jornades de la Penedesfera, que es faran a l'Anoia. I trobo que és això la gràcia d'aquest moviment: l'organització totalment voluntària d'un esdeveniment que té com a finalitat màxima la difusió del fenòmen blocaire, web 2.0, xarxes socials, societat del coneixement, etc molt més enllà dels que ja hi som o hi creiem. A Vilanova potser no s'ha aconseguit, però al Vendrell en les passades si que es va assolir i serà qüestió que, en les del 2011 a l'Anoia, ho tinguem ben en compte.
(més que un comentari, he fet un post! ;-)

jnqm ha dit...

Gemma gràcies per aquesta explicació prolixa...

Òndia, he fet dos apunts força extensos sobre la meva presència a la pendesfera i veig que els darrers paràgrafs del darrer apunt és el que ha provocat una mica d'interès... i això que a la resta de paràgrafs hi deia força coses...

En sèrio, no pretenc criticar les jornades (no em correspon) ni volia fabricar cap polèmica, només opinava que en general, repeteixo, en general, aquest tipus de jornada s'ha de repensar perquè potser no és "sostenible" fer un acte que durant moltes hores té només ocupades una vintena de cadires... i dir això no és criticar ni desmerèixer la gran feina que tot l'equip ha fet i que ja havia esmentat

No volia dir res més, de veritat...

i gràcies a tu Gemma, per dir aquí el que penses i per aportar detalls tan reveladors, i per la taula magnífica que vas fer amb l'Espelt (amb un format nou + prèvia + posteritat)

Ramon Masip aka quadricula ha dit...

Benvolguts tots,
No vaig tenir la sort d'anar a les II jornades de la Penedesfera del Vendrell, que hem consten que foren més "exitoses" que les de Vilanova, però si que he participat directament en l'organització d'aquestes últimes.

Des del meu punt de vista, crec que la reflexió sobre el replantejament de les jornades es fa necessari. Evidentment res a dir sobre com s'han realitzat aquest any.

Chapeau per en Daniel Garcia Peris, com a màxim impulsor i sobre la resta de participants en l'organització: col·laborar de franc, utilitzant el temps propi, mereix tots els meus respectes.

Si volem representar/mostrar el mon 2.0 i de les TIC i de les xarxes socials, crec que el format no pot ser el mateix que s'utilitza per a les "1st International Congress on Controversies in Longevity, Health and Aging". Com bé diu la Gemma, els blocaires més "socials" ja ens trobem al vins&blogs, i també com han fet juntament amb en Ricard, una jornada 2.0 ha de tenir "prepucio, pucio i pospucio". La resta és no complir amb les expectatives que mereixen els ponents de tan alt nivell que han tingut aquestes III jornades de la Penedesfera.

Bé, tenim molt de temps per preparar les properes al Anoia, de la ma d'en Pol i d'en Ricard entre molts altres que segur i participaran...

La meva proposta: utilitzar el format dels e-seminars tipus "http://www.blocketpc.com/2010/05/20/eseminar-sobre-flash-player-10-1/" i obrir-ho participativament a més gent, sense donar tanta força al fet presencial.

Daniel García Peris ha dit...

Hola Janquim i tothom,

Són unes reflexions molt interessants, enriquides amb els comentaris posteriors. A banda d'incidir que a les Jornades l'element més important és la col.laboració en l'organització, com que em sortiria un megacomentari n'he fet un post que podeu llegir a http://www.danielgarciaperis.cat/2010/06/16/contestant-en-janquim-sobre-les-jornades-de-la-penedesfera

Va ser tot un honor tenir-te a les Jornades cobrint-les i com a ponent!

Salutacions