5/9/07

Confluència d'informatius a la CCRTV: preguntes a Jaume Masdeu

El Director General de la CCRTV va informar ahir el Consell d’Administració de les mesures que s’emprenen per fer avançar el pla de confluència dels serveis informatius, tal com refereixen avui alguns diaris i com s’exposava en aquesta nota de premsa.

L’autor del projecte és el director corporatiu de Canals Informatius, Jaume Masdeu, que ho pot explicar de primera mà. Per això li he fet algunes preguntes que ha acceptat de contestar per aquest bloc.

P. Els darrers mesos has estudiat i analitzat la confluència de mitjans a diverses empreses. Quina t'ha impressionat més i per què?

R. Dos models m'han interessat molt. La BBC i el grup Media General Communications de Tampa (Florida). La BBC gairebé sempre és un model per als mitjans públics, i en aquest cas també. Porten anys treballant-hi. Primer dissenyant el futur, i enfocant tot el grup cap a una nova realitat: el diàleg amb les audiències al centre de la seva estratègia. No parlem de "tot per l'audiència", ni d'"oferir allò que la gent vol", però sí de saber-ho i dialogar-hi. I a partir d'aquí, estan en un procés de confluència de les redaccions en període d'aplicació.

El cas de Tampa és el model emblemàtic dels processos de confluència/convergència. Són 3 mitjans del mateix grup (Tampa tribune, WFLA, i tbo.com), un diari, una televisió i una web, que fins fa 5 anys es feien la competència i ara són els pioners en el terreny de la cooperació entre redaccions.

P. I quina és la que et sembla que és més referent per la CCRTV ?

R. A nivell d'estructura de grup audiovisual la BBC. BBC i CCRTV ens movem en contextos similars: grups públics amb voluntat de servei públic, amb una reputació a conservar però alhora pressionats per aconseguir una gestió més eficient, que afronten un clima general de qüestionament del servei públic. En aquest sentit l'objectiu final és comú, cada grup ha de triar els camins i els temps per arribar-hi.

Però també són molt interessants les mecàniques de funcionament que han establert el grup de Tampa, basades en un diàleg continu entre les 3 redaccions, i amb autonomia de decisió de cada mitjà. Se sintetitza en una frase: la cooperació entre plataformes s'espera, no s'imposa.

P. A la nota llegim que "caldrà una revisió estructural de la CCRTV per configurar-la, cada vegada més per continguts temàtics, i no per plataformes d’emissió". Quin et sembla que ha de ser l'abast d'aquesta idea?

R. Ens va impressionar l'estructura de la televisió pública finlandesa, YLE, ja totalment estructurada per continguts. Aquest és clarament un model de futur. No té sentit que mantinguem en el procés de producció unes fronteres que l'usuari/lector/espectador/oient ja ha esborrat. Sabem què volem, ara hem de continuar dissenyant com anar-hi.

P. La nota interna finalitza dient que “el procés que s’engega serà pausat i progressiu (...) però ha d’anar avançant per fases de manera immediata i irreversible”. Fa l'efecte que hi ha dues actituds. I que es tria la del mig. Ni blanc ni negre ni or ni plata ni mongeta ni cigró. Va, digues què en penses...

R. Que la CCRTV és un transatlàntic de la comunicació audiovisual, i que quan ha de virar ho ha de fer amb fermesa, però suaument.

Jaume Masdeu no vol fer pública encara la marca única que es farà visible al portal de notícies però des d’aquí aposto perquè sigui una de sola i que tothom vinculi a la informació continuada. Una marca que expressi que hi ha accés de 24 hores al dia per 3 canals: televisió, ràdio i internet.

Si algú té interès a seguir els enllaços de Jaume Masdeu o d’aportar-n’hi, el troba a mydelicious com a deumas. Ha acceptat de gust que ho esmenti: “La transparència és clau”, assegura.

Val la pena mirar-se l'organigrama de la BBC (sembla un mandala, em va dir una vegada Oleguer Sarsanedas emocionat) i el model de confluència de Tampa.

Mentre comento una notícia d'ahir, avui s'ha conegut un canvi dins l'equip directiu. Però aquest bloc no es dedica al safareig. Ho esmento només perquè em costava acabar el post sense recollir l'última actualització.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Comparteixo la idea d'una sola marca, però m'inclinaria més a reforçar la nostra vinculació amb Catalunya que amb el 3. La raó dels 3 canals és circumstàncial, i la vinculació del nostre grup amb el 3 és una batalla perduda. La major part dels diaris ja no posen tv3 al 3r lloc i ens emportaríem un disgust si fessim una enquesta de com la gent ens té sintonitzats. Per tant m'inclino per conservar el "Catalunya Informació",que al meu entendre ha fet més fortuna que el 324.

jnqm ha dit...

Gràcies pel comentari Xavier. No sé si treballes a la CCRTV o no, en tot cas si no, els pot fer arribar la teva proposta. A mi em sona com un nom més antiquat, més clàssic, però en tot cas el centre del que tractava té a veure, per mi, amb el canvi d'estructura. Una empresa organitzada, com he sentit dir a algú que sabia descriure, per electrodomèstics. I que s'hauria d'estructurar per continguts. Què en penses d'això? Ho trobes rellevant?