23/7/09

El més popular és el millor

L'incident escrit


El cercabloc és
un d’aquests llistats de blogs on qui vol s'hi inscriu i, gràcies a la combinació d’un seguit de paràmetres, elaboren una llista ordenada dels blogs més seguits, com fan wikio, bloguzz o blodico.

A cercabloc proposen, a partir d’una d’aquestes combinacions, un top 20 dels blogs escrits del tot o en part en català. La seva llista coincideix amb altres, com la d’Alianzo, i es pot suposar que les dades són prou fiables.

Per tant, no hi ha res a dir sobre els procediments ni sobre els resultats.

Però em voldria fixar en la intenció i en els principis que hi ha al darrere.

A la capçalera d’aquest top 20, hi podem llegir:

Els blocs de referència dels Països Catalans segons cercabloc. Els blocs que presentem a continuació són els blocs més llegits i seguits dels Països Catalans. Així ho acrediten les xarxes socials de referència del món 2.0: Google, Technorati, Alexa, Feedburner, .... Presentem doncs, la selecció dels 20 millors blocs de tots el Països Catalans escrits parcial o totalment en català.
I aquest és el punt que poso en qüestió.


La qüestió


Els més seguits són els millors?

Segur?

No estic dient que no ho siguin ni que no ho puguin ser. Tothom m'ha entès.

Em pregunto si la qualitat ("els millors") es mesura només amb l'índex de popularitat ("els més seguits").

Potser és un error d'escriptura provocat pel desig d'obtenir una frase d'aire publicitari. Confio que sigui això. Em sabria greu que respongués a l'admissió d'un principi.

De debò les pel·lícules més vistes són les millors? I els llibres més llegits? Els programes de televisió amb una quota de mercat més alta són els millors?

Sempre és així? N'estem segurs?

Admetre que el més popular no és sempre el millor no deu costar gaire.

El pas següent demana un compromís més alt. Es tracta d'aplicar aquest principi quan produeixes i difons continguts.

La previsió


A l'empresa on treballo, vaig tenir ocasió de participar en diverses alternatives al generalisme i encara avui, allunyat d'aquells projectes, maldo per compartir amb molts professionals la idea que el generalisme com a única acció potser interessi als grups privats de manera provisional però que per descomptat no es correspon amb la finalitat de servei públic.

Entenc que les grans marques pretenguin tractar amb mercats com més uniformes millor (per comoditat dles venedors, no pas per a satisfacció dels compradors) però tots sabem que això també canvia.

Persistirà la idea del gran públic i el generalisme encara serà un bon negoci força temps, però la realitat és que a poc a poc guanyem capacitat d'elecció.


L'experiència


Tenir més possibilitats i canals ens fa més lliures, aprenem a fer-nos la nostra cistella personal de continguts, amb preferències que podem elaborar nosaltres mateixos o que els robots informàtics poden intentar oferir-nos.



Ho he esmentat com un exemple. N'hi ha d'altres. N'hi ha tants! Quan l'oferta es multiplica, el judici no es pot basar només en resultats generalistes, encara que hi tinguin un pes molt gran.


La idea


L'èxit de públic és sensacional, no hi tinc res a dir ni em refugio en una actitud d'esnobisme minoritarista.

Però crec de debò que l'audiència és només una de les mesures (m'adono, gràcies a l'eina de cerca, que he parlat de l'audiència molt més que no em pensava).


Exemples


He fet una ullada al ranking del cercabloc i em confirma les sospites.

Si t'especialitzes en ral·lis, poso per cas, què t'importa si ets al lloc 1.378? Trobaràs el teu públic.

Si comparteixes l'experiència de cultivar un hort urbà, què hi fa que estiguis al 1.403? Esperes lectors que s'interessin per aquesta pràctica, de la mateixa manera que osona stoppers s'adreça als fanàtics de la bicicleta de muntanya i la web sense nom als nostàlgics dels anys setanta.

No crec que a Miquel Botella (pessimista impenitent, si em permet el comentari amb afecte) li faci res situar el seu museu del rock més enllà del 1.200.

Als que seguim l'Eva, no ens interessa saber si ja s'ha registrat a alguna d'aquestes llistes o si no ho farà mai i ens és igual si no trobem el núvol vermell de l'Oriol Soler al cercador de cercabloc.


El principi


Per evitar males interpretacions, no em fa res escriure que és obvi que cercabloc (inscripcions) proporciona informació d'interès sobre els blogs en català, a Catalunya i arreu del món a més d'ajuda útil.


I per evitar cap sensació d'escamoteig, deixo dit que aquest blog també està inscrit en algunes d'aquestes llistes (no he pensat mai que no siguin útils pels autors dels blogs i pels possibles lectors).

Però és evident que no em mou cap afany generalista.

En tot cas, el que volia apuntar ja està dit.

M'ha sobtat l'elecció de l'expressió "els millors" per referir-se a la popularitat i aquest detall m'ha recordat que la tendència a creure en aquest principi no decreix.

I em sembla que és una llàstima.

7 comentaris:

Jose Martín ha dit...

Suposo que els blocaires trobem en aquests llistats, com els diferents premis que es van convocant, una manera de difondre el contingut i de descobrir nous blocs que, sense importar la popularitat, ens puguin semblar útils o interessants.

jnqm ha dit...

del tot d'acord, Jose Martin, això no ho posava en dubte

només he aprofitat l'ús del terme "millors" per treure'n suc, potser massa, per tractar de la qüestió del generalisme

però d'acord amb tu

gràcies de ser-hi i de dir-hi

el llibreter ha dit...

Totalment d'acord amb la distinció entre "els millors" i els que encapçalen el rànquings. Amb el benentès que aparèixer a un rànquing tampoc no vol dir que el blog sigui dels més visitats: el meu, per exemple, sempre ha estat minoritari. L'avantatge i l'encert de Cercabloc és que els criteris són públics, al contrari que Alianzo i d'altres, i el desavantatge és que alguns no s'actualitzen, com les dades de FeedBurner.

Només voldria constatar que criteris com Technorati són cada cop menys fiables. Molts lectors seguim els blogs a través d'agregadors RSS i, per tant, els "visitem" menys. És una pràctica que augmenta cada dia més perquè permet tenir "organitzats" els blogs preferits. En aquest cas, per exemple, he entrat al blog des del meu bloglines perquè volia seguir els comentaris.


Salutacions cordials.

jnqm ha dit...

d'acord llibreter
potser el teu blog el trobes minoritari però admetràs que és citat i reconegut, d'aquí els comptadors basats en enllaços

en tot cas, no posava en dubte que aquestes eines són ben útils, només m'agafava a aquesta distinció... em sembla que com un pretext per repetir algunes coses que es veu que m'agrada anar dient... suposo que és perquè em preocupa la confusió entre gustos majoritaris i altres maneres d'avaluar


gràcies de venir fins a aquest racó i deixar-hi petja

jnqm

Eduard ha dit...

Hola companys.

En primer lloc moltes gràcies al jnqm per l'escrit sobre cercabloc, sempre és bo que es parli de la iniciativa que un ha parit!, al menys a mi m'agrada.

Estic molt d'acord amb el sentit d'aquest post, el que passa és que avui per avui no existeix un sistema prou fiable per a valorar la qualitat d'un bloc a no ser la simple apreciació del qui els llegeix i aquesta sempre és parcial, òbviament.

El logaritme que fem servir a Cercabloc per a elaborar les puntuacions que serveixen per a fer el nostre rànquing tenen en compte els enllaços que rep una bitàcola (technorati, google i Yahoo) les vegades que un article ha estat citat en d'altres blocs (Technorati) els lectors que estimativament estan suscrits a través de FeedBurner (l'ùnic que no es pot manipular donant d'alta indiscriminadament llistes d'adreces de correus electrònics) o els rànquings de visites que suporta un bloc concret (Alexa).

Possiblement hi podriem donar cabuda a d'altres magnituts per a fer més fiable i exacte el nostre rànquing, però vosaltres creieu que si a cada mes hi inclogués el meu criteri de qualitat de cada bloc, no generaria queixes?. Sorprenentment, els blocs que estan en els primers llocs en totes les aplicacions de les que treiem les dades, al final solen ser, tret d'honroses excepcions, els que suporten més participació al seu voltant, tot i que a vegades les tècniques SEO hi ajuden i molt.

Per Setembre tenim vàries novetats que inclourem en les valoracions del rànquing que ja us anirem posant al corrent des de el mateix cercabloc.

Ah! me'n oblidava, les dades de FeedBurner han patit un petit lapsus d'actualització durent el temps en el que Google ha traspassat els continguts a la seva nova plataforma, però actualment ja s'estan actualitzant correctament. El problema es que el Feedcounter és canviant i a cercabloc nosaltres el llegim una vegada cada mes.

Salut i €

David ha dit...

Hola,

Afegint-me al comentari sobre els rànquings us comento una experiència personal. Durant algunes temporades tinc l'honor de figurar al "Top 10" de l'Alianzo, mentre que a d'altres m'haig de conformar a estar dins del "Top 100" (és a dir, més a prop del 100 que del 50). A la darrera temporada de glòria vaig arribar a ser a la posició 4, cosa que mai em vaig creure.

Sospito que el motiu de tan alta posició es devia única i exclusivament a un article d'hemeroteca sobre unes declaracions de l'ara Conseller Saura quan es va produir la càrrega policial a la UAB i que gràcies a un meneo em van disparar puntualment les visites, fins arribar a les 2.000 diàries.

En altres paraules, el que m'està dient és que fins i tot les considerades "patums" del món blocaire reben un nombre reduït de visites al dia, perquè si no no s'entendria com una única entrada em pot alterar tant la ubicació en el rànquing.

I ara ja parlant dels rànquings en sí. D'entrada m'afegeixo a l'opinió del Jose: rànquings i premis no deixen de ser una oportunitat per conèixer nous blocs, pel que no fan cap mal. Fora d'això, cap efecte més.

jnqm ha dit...

Eduard i David
disculpeu el retard en la resposta

gràcies de venir fins a aquí i encara més per deixar-hi aquets comentRIS

no m'allargo, només gràcies a tots dos per les explicacions i d'acord amb els dos que els llistats i premis i altres coses serveixen per conèixer més blogs

de fet, em sembla que em vaig enganxar per la tria d'una paraula... com "millor", oi?