8/2/08

Creativitat, innovació i les actituds del canvi

A la CCMA es manté l’activitat de conferències proposades per la Direcció d’Innovació. Aquest dijous a la tarda vam assistir a una presentació del bilbaí José Luis Montero, expert en innovació i amb experiència a l’empresa basca Irizar.

Miro de fer una síntesi del més destacat.

Creativitat

- La creativitat està oberta a tothom.

- Té interès si és universal, d’utilitat i d’aproximació humana.

- La socialització implica una certa derrota de la creativitat (l’escola ensenya el màxim possible de models estables en el mínim de temps possible), i això no vol dir que la socialització no sigui necessària.

Innovació

- La innovació consisteix a superar els models estables o si cal anar-hi a la contra, com hauria preferit Schumpeter, segons interpreta Montero.

- Innovar és descobrir noves estratègies que superin les tàctiques anteriors i que altres hauran d’aprendre.

- La innovació consisteix en certa manera a crear nous models estables que després caldrà tornar a superar.

Canvi

El problema principal és que davant dels canvis tendim a calcular què hi perdrem en comptes d’interpretar de forma positiva els avantatges que aconseguiríem. Un apunt d’interès ara que a l’empresa on treballo ens trobem en plena transició.

Actituds

Va classificar les actituds en tres grups:

- L’apagafocs innova sota pressió i sense convicció, és un oportunista. Comença com a bomber i acaba de piròman.

-El me too espera a veure què fan els altres. Si no té recursos es limita a clonar i si en té hi pot incorporar alguna millora (innovació incremental). És propi de les grans corporacions, que no solen arriscar diners ni imatge. Què ens han de dir, oi?

- L’estrateg descobreix problemes en el futur i els converteix en oportunitats del present.

(Aquest és realment el perfil interessant i m’esforço per acostar-me a aquest ideal, tot i saber que no assoliré mai del tot el allò que em proposo.)

Mètode

A la part final de la seva intervenció, Montero va insistir en la conveniència de disposar d’un mètode i, és clar, ens va suggerir el que ell practica. Va ser el més dèbil de la seva exposició i contradictori amb l'estil lliure del principi.

Valoració personal

En general, em va semblar que al costat d’algunes idees que va anar bé de repassar estàvem davant d’una conferència "una mica antiga", molt en l’òrbita dels models de gestió que ha fet conegut Koldo Saratxaga, algú amb molt de caràcter i també discutit i criticat.

Col·laboració externa

Aquest acte es va organitzar amb l'associació catalana per l'excel·lència QualiCat i per això a l’auditori de TVC hi havia també executius d’empreses associades a aquest nou ens que pretén impulsar polítiques de qualitat a l’empresa. Per ser francs, i vista la seva web, a QualiCat tenen molt feina a fer si no es volen limitar a tenir una etiqueta més en el panorama de l’empresa catalana.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Ara tot sovint es parla de Schumpeter. Suposo que és a causa d'aquest llibre:

http://www.amazon.com/Prophet-Innovation-Schumpeter-Creative-Destruction/dp/0674025237/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1199742245&sr=8-1

Salut

jnqm ha dit...

Gràcies per tornar aquí i per la cita que dónes.

Anònim ha dit...

Hola Janquim
Gracias por tu reseña y gracias por percibirme como caduco, no conocía esta faceta mía.