14/12/07

Individus o multituds

En general s’accepta que una de les virtuts de les noves eines és l’accés a la individualització. En realitat ja sabem que el que hi ha al darrere és l’intent de les empreses que accedeixen a la nostra informació per comprendre millor el nostre comportament i ser més útils als anunciants. Però és innegable que una part d’aquest procés de doble direcció passa per la personalització.

Cadascú es pot exposar fins a on vulgui a les xarxes socials, escrivint un bloc, compartint continguts audiovisuals... De la mateixa manera que “decorem la nostra vida”, com diu una marca poderosa que ens vol vendre objectes de la llar, acabem “decorant la nostra personalitat”.

És veritat que al final hi ha corrents massius i que ens trobem davant de multituds on tot d’individus pretenen ser individus encara que formin part de multituds. Però això no desmenteix que la personalització, que em sembla un concepte més intens que l'estrangerisme 'customització', sigui una tendència molt clara.

D’això també se'n va parlar en algunes presentacions de LeWeb3 de París.

Jonathan Medved, de Vringo, va subratllar el recorregut d’aquest mercat. La seva empresa no es conforma amb els tons sinó que confia que els usuaris de mòbil voldran tenir una identitat, compartir-la.

Ari Virtanen, de Nokia, va presentar el projecte Ovi d’aquesta firma.

Fins l’any vinent no estarà disponible però la idea que vam entendre semblava molt potent. El finlandès tenia clar que la veu representa un percentatge menor del negoci dels mòbils i exposava la voluntat de l’empresa nòrdica de convertir-se en un proveïdor de serveis. Es tracta de permetre combinacions entre el mòbil i la web, amb implicació de xarxes socials, estocs personals i altres possibilitats, amb una interfície senzilla i atractiva.