Si hi ha un canvi urgent és el de l’actitud polemitzadora, insidiosa, amb què s’afronten qüestions que demanen un enfocament molt més natural i serè. La llengua, quasi trenta anys després de l’extensió del model autonòmic, és encara utilitzada per la confrontació.
El viatge recent a Hannover va ser amb vols de la Swiss International Air Lines (antiga Swissair). Això em va permetre observar uns detalls que trobo significatius.
Després de la informació rutinària sobre seguretat, en alemany (el vol era a Zuric) i anglès, hi va haver missatges breus en francès i italià. I tot seguit un altre missatge prou llarg en català. Suposo que en atenció a l’origen del vol.
A la tornada es va repetir la seqüència de missatges amb l’afegit del japonès, perquè una tercera part del passatge eren viatgers en trànsit des del Japó. No recordo que hi hagués cap missatge en castellà ni que ningú protestés.
Al fusellatge de l’aparell, hi ha el nom de la companyia suïssa, que és en anglès, com se sap. I al costat, el nom del país, en tots els idiomes de la confederació helvètica.
No pretenc afegir més elements a cap discussió. Constato, si de cas, que és possible actuar des de l’empresa i des de l’entorn públic amb respecte als territoris i a les persones. La consideració és un principi bàsic. No té sentit que se'ns faci sentir estranys perquè defensem que la llengua que parlem pugui sobreviure una o dues generacions més.
Aquest bloc vol ser un altre panorama del canvi però no sempre tracta els aspectes socials del context. Amb aquest apunt provo d’acostar-me una mica a aquest entorn real.
SI T'HA INTERESSAT, POTSER VOLDRÀS LLEGIR:
Irlandès als rètols, català a la xarxa
És a dir barco
NYT Connections hints today: Clues, answers for November 23
-
Connections is a New York Times word game that's all about finding the
"common threads between words." How to solve the puzzle.
Fa 2 hores
2 comentaris:
Tot i que avui, des d'un punt de vista "fisic", no hi grans diferencies entre casa nostra i alguns paisos de l'entorn (de fet, sovint les infrastructures es veuen mes noves aqui), ens segueixen portant uns quans anys d'avantatge. Es nota quan parles amb la gent, en els debats de fons que hi ha a la societat,... suposo que també hi arrivarem (avancem rapid), pero costa mes canviar aquesta mena de coses que no pas construir autopistes.
binot
mil gràcies altre cop
els tus comentaris sempre són una invitació a la reflexió
quan penses obrir el teu bloc perquè sigui possible de seguir què dius?
en fi, confiem que tinguis raó que hi arribem, a ritme d'autopista o no...
fins aviat
Publica un comentari a l'entrada