Una de les empreses poc conegudes de la CCMA és Interactiva. El seu director de continguts és en Ferran Clavell, que abans havia treballat de periodista i guionista a TV3. Publico aquí la conversa escrita que hem mantingut. L'antecedent és la conversa amb Jaume Masdeu. I n'hi haurà més ben aviat, amb la idea d'explicar què pensen els màxims responsables de la CCMA sobre els canvis que modifiquen l'entorn.
Tu ets el director de continguts. Comencem per aquí. Potser moltes persones creuen que els continguts els fan a la tele i la ràdio i que vosaltres feu... com es podria dir?, les webs d’aquests continguts. Per què no expliques què vol dir ‘continguts’ en una empresa com la vostra?
No és el primer cop que em fan aquesta pregunta però t'asseguro que no acabo d'entendre quin és el dubte exactament. Fer continguts vol dir simplemenet això: fer continguts. A la televisió s'han de fer d'una manera, a la ràdio d'una altra i a internet encara d'una altra manera.
Pensar que en un grup de comunicació com la CCMA l'únic que s'ha de fer a internet és posar-hi els continguts que ja s'han emès per televisió i per ràdio em sembla una visió molt pobre de la jugada. La xarxa no és només un aparador on abocar-hi continguts pensats per a un altre mitjà i encara menys una eina per captar audiència per a la TV i la ràdio.
És precisament per tot això que em sembla indispensable que existeixi un equip que s'encarregui dels continguts en els mitjans interactius, on es necessiten uns perfils professionals que no trobem en una televisió ni en una ràdio. Tampoc no som tan originals: gairebé tots els grups de comunicació d'arreu del món tenen la seva divisió de continguts interactius.
Dit això, també és cert que la nostra principal dedicació consisteix a pensar com adaptar els continguts que ja existeixen a TV3 i a Catalunya Ràdio pels mitjans interactius, que són principalment internet i els mòbils. I la veritat és que tenim la sort de partir d'una matèria primera de molt bona qualitat i amb grans possibilitats. A part, des d'Interactiva també fem els continguts per al portal d'esports, el portal musical o el portal juvenil entre d'altres.
Quan es comença a creure de veritat que internet és un altre canal on també volem ser rellevants amb continguts propis es pot dir que hi ha un canvi real. Què significa aquest canvi?
Ser rellevants en els mitjans interactius és precisament un dels nostres principals objectius. Per aconseguir-ho primer hem de convèncer a la nostra pròpia organització que internet no és un complement als mitjans tradicionals, sinó un canal amb identitat pròpia i on hi ha unes noves regles del joc. Crec que el pojecte iCat fm és un bon exemple d'una aposta seriosa per ser presents a la xarxa. Estem treballant en altres projectes en aquesta línia.
I m'agradaria que la CCMA, aprofitant que ara ha canviat el seu nom, apostés de veritat per la creació de continguts i serveis propis a la xarxa, encara que no tinguin cap vincle amb un producte televisiu o radiofònic. Els mitjans públics del segle XXI haurien de donar molta més importància a internet per seguir complint amb la seva missió.
Una aposta més o menys recent consisteix a ser presents a llocs diversos. Portals, interfícies, xarxes. Què esteu fent en aquesta direcció?
És una estratègia de posicionament i visibilitat a internet. Ens hem fixat un full de ruta per ser presents a les principals xarxes socials com ara Facebook o Twitter i en altres entorns com Netvibes o iGoogle. Però no volem fer-ho de qualsevol manera. Creiem que cal pensar bé en quines plataformes ens interessa tenir presència i amb quins objectius.
És per això que per exemple encara no hem fet res a Second Life, tot i que aviat hi haurà novetats. Moltes marques han volgut ser els primers a fer no-se-què dins de Second life i finalment el què fan és el ridícul perquè el seu espai està totalment buit o bé ocupat per personatges virtuals fent coses que ara no vénen al cas...
En definitiva, el fenòmen de les xarxes socials ens ha de servir per entendre de quina manera els usuaris volen utilitzar internet. Si ens fixem en el que ells hi fan, sabrem clarament què hi hem de fer nosaltres. Entre les coses que ja tenim en marxa hi ha els canals a YouTube de TV3 i Catalunya Ràdio, la creació d'universos a Netvibes, un canal de notícies a Twitter, widgets per a mòbils, extensions per al navegador Firefox, etc. També voldria destacar que els propis usuaris de la xarxa comencen a fer coses amb els nostres continguts. Per exemple, una persona que ni coneixem ha creat una extensió de Firefox que és un cercador de les receptes de cuina que tenim al web de 'Cuines'. Això em sembla molt interessant i ho volem potenciar.
No estic segur que estar al youtube sigui gaire innovador. Vull dir que nosaltres podem penjar la nostra versió oficial al youtube però al final els usuaris d'aquesta eina hi pengen el que els sembla...
És que aquesta és l'autèntica essència de YouTube: que els usuaris hi posen allò que ells volen. Com bé dius, el fet que TV3 hagi obert un canal dins de YouTube no en té res d'innovador, però hi haviem de ser. Molts continguts de TV3 ja eren disponibles a YouTube abans d'obrir el nostre canal perquè els hi havien posat els mateixos usuaris de manera espontània. Amb el canal propi de TV3 dins de YouTube el que procurem és mostrar aquests continguts d'una manera més ordenada i, al mateix temps, donar a conèixer que al web de TV3 hi ha el servei '3alacarta', que ja ofereix més de 50.000 vídeos.
Les audiències de televisió es troben en moments complicats i les d'internet van en augment. Creus que això s'hauria de reflectir d'alguna manera en els objectius estratègics de la nova CCMA?
Totalment. La tendència és aquesta però hi ha molta diferència entre els volums d'audiència de la TV i els d'internet. I seguirà sent així encara durant molt de temps ja que la TV segueix sent un mitjà de masses molt potent. El que hem de fer és començar a sumar els resultats d'audiència que tenim als diversos mitjans on difonem els nostres continguts.
A la CCMA ja estem començant a treballar en aquesta línia. Si ho mirem així, no ens ha d'importar que algú deixi de veure un programa per TV si després el veu a través d'internet. Un exemple: un episodi de 'Ventdelplà' del mes de juny va tenir prop de 900.000 espectadors. El mateix capítol el vam posar al '3alacarta' i en 7 dies l'havien vist unes 100.000 persones més. Per tant, en conjunt haviem obtingut 1 milió d'espectadors. La clau és que tot això suma.
Air fryers, heated throws and the world’s best jeans: Black Friday deals on
the products we love
-
We recommended them in the Filter; now we’ve sifted through all the offers
to find the genuinely good discounts on our favourite products
Black Friday i...
Fa 2 hores
6 comentaris:
Me parece muy bien, pero yo que vivo en Catalunya y pago mis impuestos, no puedo disfrutar de los portales que haceis porque solo estan en catalan. Creo que crear versiones en castellano, o en ingles no debe ser complicado porque imagino teneis un cms adecuado para ello. A que se debe que solo se disponga en catalan? Si estais buscando la audiencia, por que se ignoran a estos conjuntos de poblacion tan importantes??
anonymous
Gracias por visitar este blog.
No te puedo responder en nombre de la empresa porque este es un sitio personal, y no oficial, pero sí te puedo dar mi opinión.
1.- La mayoría de la gent que vive en Catalunya entiende catalán. Nadie exige a nadie que lo hable pero entenderlo y tener ganas de entenderlo forma parte de un modo razonable de vivir aquí. Yo pago mis impuestos en España y muchas veces dudo de lo que España haga para proteger y dar a conocer mi lengua. Pero no vamos a discutir acerca de impuestos, ¿de acuerdo?
2.- La misión para la que se constituyó la CCMA (la corporación que impulsa TV3 y otros canales, las emisoras de radio y portales) es, justamente, la difusión y promoción de una lengua minoritaria. Hay muchas otras empresas dedicadas a difundir y promover la lengua castellana. A eso se debe que estos portales estén en catalán. A eso se dedica esta empresa pública.
3.- Buscar la audiencia no es el único objectivo, como habrás comprendido si has llegado hasta este punto.
4.- Ignoro cuánto tiempo llevas en Catalunya pero te aseguro que si eres hispanohablante, como parece, en muy poco tiempo podrás disfrutar, como tu dices, de estos portales. El catalán y el castellano son lenguas vecinas, de la misma família y además en contacto desde hace muchos años, de modo que se han indfluenciado mútuamente.
Confío que este intento de respuesta haya sido de utilidad.
Un abrazo y gracias por estar ahí.
No quiero entrar en una polemica de caracter politico, no es mi intencion, pero las respuestas que das las he oido en multiples ocasiones y no estoy en absoluto de acuerdo:
1. La mayoria de la gente en Catalunya entiende el castellano tambien. Creo que no me has entendido, no se trata de ir contra en catalan por el hecho de poner la web tambien en castellano, se trata de poner en las dos lenguas para que todo el mundo pueda elegir. No creo que se ponga por este motivo el catalan en riesgo de desaparecer, y no creo que Espanya tenga como objetivo eliminar el catalan, no me da esa sensacion (en contra de lo que algunos politicos de aqui nos quieren hacer creer).
2. Si la mision de la CCMA es difundir el catalan, no veo que problema hay para que la gente que esta aqui de paso, muchos extranjeros que residen durante varios anyos aqui, puedan tambien disfrutar de vuestros productos en castellano. Hay muchos miles de personas que vienen a Catalunya para aprender castellano, porque el catalan, seamos claros, es una lengua muy minoritaria a nivel global. Y repito, el hecho de dar la opcion de verlo en castellano no veo que este renyido con tener los portales en catalan, de hecho todas las otras regiones con lengua propia tienen sus portales con opcion de castellano. Porque aqui no? Me parece que hemos de abrir un poco nuestras mentes y situarnos en un contexto mas amplio y global, y no tan local... de que sirve encerrarnos?
3. Claro, buscar la audiencia no es el unico objetivo... seguro? Como se mide el exito de la CCMA? En el numero de personas que aprenden catalan cada anyo... Me parece irreal...
4. Soy hispanohablante y llevo varios anyos. Entiendo el catalan sin problema, pero no se trata de eso. Se trata de que todos podamos elegir lo que mas nos interesa, y mas aun cuando el castellano es una lengua oficial de Catalunya. Y que me dices del ingles? No entiendo como algo tan evidente, el poder abrirse a todo tipo de personas y culturas parece un problema, simplemente por el hecho de dar la opcion de seleccionar el idioma.
Agradezco la respuesta, la verdad no me la esperaba. Solo una sugerencia a la CCMA. Como todo en la vida, los objetivos cambian para adaptarse a los tiempos que corren. Mi sugerencia es que la mision de la CCMA sea promulgar el ingles, en lugar del catalan, porque ese si que va a ser el idioma que van a necesitar nuestros hijos. Que despues se expresen en Catalunya en catalan o en castellano, que mas da... Dejemos a la gente elegir lo que mas le apetezca y que todos disfrutemos de todo.
Esta forma de proceder en Catalunya respecto al catalan es tristemente lo que mas rechazo provoca en la gente extranjera y de otras regiones que vivien aqui. No creo que esta manera de proceder gane adeptos al catalan o aumente el entusiasmo en la poblacion.
Saludos,
antonio
gracias de nuevo por participar y gracias por dejar atrás a anonymous...
Como tu dices, "no vamos a entrar en una polémica de tipo político", y no me gustaría limitar el debate a este punto puesto que no es ese el asunto principal de este blog (aunque bien es cierto que los temás y debates los abrís todos los lectores con vuestras palabras).
De todos modos, y al menos por mi parte, y si te parece, para cerrar por ahora esa conversación a dos, déjame apuntar solo una cuestión personal. Para los que vivimos aquí y heredamos el catalán de nuestors padres y abuelos, hablar una lengua u otra no es un asunto trivial (aunque te lo pueda parecer, por lo que comentas al final). De acuerdo, deseo para mis hijos que hablen muy bien el inglés, y si puede ser algo de francés, italiano o alemán y quizás, quien sabe, a sus hijos les va a interesar el chino o el japonés (mi padre habla el árabe y el hébreo entre otros idiomas). Y también que sepan muy bien el castellano (viviendo aquí se aprendre muy bien). Pero desde luego espero que sigan hablando catalán, ellos y sus hijos. No es trivial. Las lenguas no se miden solamente por su número de hablantes o su "necesidad". Hay otras razones para que se hablen miles de lenguas. A mi sí me importa que también se expresen, y mu bien, en su lengua. Como dice a menudo el presidente de Catalunya (y como dijeron sus predecesores), porque hay dos lenguas oficiales pero hay una que es la lengua propia. No comprendo tu afán para minimizar algo así. No creo que a nadie en el mundo le importe poco que su lengua materna se siga hablando o no ni creo que sea tu caso.
En fin, perdona por la extensión de este comentario. Confío que los asuntos que trato en este espacio sigan siendo de tu interés.
Intervengo por alusiones aunque creo que el autor del blog ha respondido perfectamente a la cuestión planteada. En cualquier caso, sólo aclarar que los portales de la CCMA tienen exactamente la misma misión que el resto de medios del grupo (TV y radio) que también se hacen solamente en catalán.
Saludos.
gràcies antonio i ferran per participar en aquest bloc
ferran, gràcies per dir-hi la teva
Publica un comentari a l'entrada