21/12/09

Què voldria fer (40 dies - i 2)

Explicava a l'apunt anterior quina mena d'assumptes m'interessen. No m'hi vaig allargar més però vull seguir el fil i concretar-ho.

M'interessa l'enfocament social, que no es basa en l'eina (el software, la tecnologia) sinó en el seu ús. Els canvis que aquestes eines permeten. La transformació social. 

Si dic que a l'inici d'aquests 40 dies vaig llegir i omplir d'anotacions els centenars de pàgines de l'últim llibre de Manuel Castells crec que s'intueix un cert perfil d'intencions (a més, se suposava que se'l podria entrevistar, tot i que al final no va ser possible). (Qui no vulgui entomar un volum tan gruixut pot llegir aquest article del mateix autor).

M'interessa informar sobre l'ús de les TIC en educació i en seguretat, a les empreses i als transports, a la justícia i a la salut, en les comunitats i en la política. Aquest enfocament social està justificat per unes quantes raons. 

RAONS PERSONALS 

La meva formació m'hi encamina (em vaig llicenciar en Humanitats a la UOC i vaig estudiar Filologia a la UB). 

La meva experiència periodística m'hi ajuda (quan havia treballat a redaccions de diaris impresos sempre ho havia fet a la secció de Societat, la mirada cap a l'entorn és el que he après).

La meva experiència professional (els últims anys a la CCMA m'havia centrat molt en l'anàlisi de les eines que afavoreixen l'intercanvi de coneixement). 

Per tant, tinc raons personals per creure que contribuiré millor al projecte en què participo si em centro en els punts forts del meu perfil.  

RAONS PROFESSIONALS 

Les raons professionals són també poderosos. 

Un mitjà digital té sentit que s'ocupi de les TIC. I té sentit que vulgui incrementar públic, reduint la fractura digital i presentant les TIC sense exotisme. 

Però hi ha una altra raó, que no tinc por d'anomenar "ideològica".

Els mitjans públics no cerquen només l'audiència. Consideren que informar és un servei públic. L'empresa on treballo s'ha distingit sempre per aquesta actitud. 

Contribuir a reduir la fractura digital, ensenyar exemples concrets d'aplicacions de les TIC, observar i analitzar el canvi social, és part de la missió pública. 

El 15 d'octubre, quan es presentaven les conclusions del projecte Catalunya 4.0, el director general de Telefònica a Catalunya, Kim Faura, es referia a la "normalització TIC" i recorria com a inspiració a la normalització de la llengua. 

El periodisme no pot assumir objectius tan amplis però sí es pot sentir convocat a perfilar un enfocament social sota la convicció que és matèria d'interès (de la mateixa manera que hi ha hagut periodistes que han preferit dedicar-se sempre a les entitats ciutadanes o a les organitzacions de tipus social).

Al país hi ha emprenedors que creen nova riquesa gràcies a les TIC i hi ha empleats amb visió i agosarats que transformen la mentalitat de grans corporacions. Hi ha molts actors que incideixen en la vida de les persones i que troben en les TIC una eina d'interès social. Voldria ser capaç de pintar una mica aquest paisatge. 

Ja han passat 40 dies. Puc saber una mica més on sóc. 

Si d'aquí a sis mesos he progressat per aquesta ruta, tindré raons per creure que avanço en la direcció adequada. Si no fos així, em costaria evitar la sensació de fracàs. Sempre m'han agradat els reptes.