20/12/09

Què faig al 3cat24 (40 dies - 1)


Ja ha passat la quarantena. Fa més de 40 dies que sóc a la redacció digital i puc començar a veure en què miro de contribuir.



És aviat per tenir clar cap a on progressarà aquest esforç, però ja puc observar quina mena de peces estic fent. 


Una mica més de la meitat de les peces que he elaborat eren d'agència o de tipus refregit (agències i altres fonts remesclades). 


La resta, les peces que he firmat, m'adono que es poden encapsar en  tipus 


TIPUS 




- Intent de mescla entre el reportatge de fonts i l'anàlisi (en vaig parlar )


- Seguiment d'un assumpte (com va passar entre l'aprovació del paquet telecom al Parlament Europeu i l'esclat de la polèmica amb el ministeri de Cultura)


- Copsar i descriure les reaccions a la xarxa sobre una qüestió determinada (tinc la sensació que aquest tipus de peces informatives se sostenen quan de debò hi ha algun brogit, com va passar el dia de l'editorial conjunt sobre la sentència pendent del Tribunal Constitucional , però si se n'abusa hi ha el perill de ser repetitiu, de sobredimensionar reaccions menors i de deixar-se dur per una mirada distant). En tot cas, el ciberactivisme existeix i és d'interès informatiu.   


- Cobrir actes diversos (com vaig fer al PDF de Barcelona o al TEDxBarcelona ). Crec que és una oportunitat a considerar, però s'ha d'encertar quan es trien els actes, molt més en una redacció on no se solen cobrir aquests esdeveniments.


Si em fixo en la temàtica, i hi incloc també aquell 60% de peces de procedència aliena, m'adono que la majoria de vegades m'he ocupat d'algun d'aquests assumptes principals: 


ASSUMPTES


- Tecnologia: 


No és que sigui un camp que domini poc, és que és un terreny que desconec gairebé del tot. Hi ha periodistes que s'hi han especialitzat fa temps. No seré mai ni tan sols mediocre en aquesta temàtica, no passaré del suspès i em sembla més encertat tenir clar que no és la meva assignatura. A l'empresa on treballo hi ha companys que en saben un niu, com l'Esteve Sala de Catalunya Ràdio i el Miquel Jarqued'IcatFM. Diria que el millor que podríem fer és trobar la fórmula per comptar amb el seu talent i les peces informatives que ja elaboren. 


- Moviments empresarials i novetats de serveis: 


No tenim accés a les fonts, solem anar a remolc en aquest assumpte. A banda d'això, s'assembla molt al que fan altres mitjans, que disposen de més recursos. I s'acaba parlant sempre dels mateixos, fent córrer rumors o afavorint moviments tàctics. 


- Visions de la xarxa:


Diversos assumptes que tenen a veure amb observacions sobre el comportament ciutadà amb internet. En general, m'adono que allò que suscita més audiència té a veure amb una visió d'internet que és negativa o que s'ajusta a la idea que és un "indret estrambòitic on hi passen coses estrambòtiques", una visió exotista (una imitació de l'orientalisme en matèria TIC). 
  
- Casos reals d'utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC):


Des de l'acció de les administracions  fins a les "propostes de guerrilla". I evidències del canvi que les eines permeten, en la política i en les organitzacions


Això darrer és el que de debò m'interessa. En seguiré parlant.