29/9/10

Teletreballant a pesar dels controladors aeris belgues

A pesar dels controladors aeris belgues, avui treballo. Miro d’explicar-ho tot seguit.

Wild strike

Era a Brussel·les, des d'on informava sobre la trobada "ICT Digitally Driven". Acabava d’enviar la crònica sobre la presència de catalans que busquen contactes europeus per a projectes de recerca, quan vaig saber que els controladors aeris belgues començaven una "vaga salvatge".

Així és com la va definir el periodista flamenc que me’n va informar (“I’m afraid it is a wild strike”). Perquè no estava anunciada ni hi havia serveis mínims. De cop i volta, l’espai aeri belga quedava fora de servei.

Europa connectada

Havia previst tornar ahir al vespre, per evitar un possible incident si pretenia tornar avui, jornada de vaga general a Espanya. Però va caldre improvisar.

Per sort, més enllà del Pirineu, Europa està ben connectada. El trajecte va ser aquest: metro des de la parada de Heisel fins a la Gare du Midi. Tren Thalys fins a París, a la gare du Nord. El RER em va dur fins a Anthony, on vaig agafar el metro lleuger sense conductor, l’Orlyval, fins a l’aeroport. Un vol des d’Orly fins a El Prat em va permetre ser a casa cap a la una de la matinada.

Seguir la vaga

Aquest matí m’he llevat d’hora com sempre i m’he connectat a internet. Havia convingut amb els meus caps que faria una peça sobre el ressò de la vaga a la xarxa.

Quan ja estava treballant, m’he adonat que altres mitjans cobrien el mateix objectiu. L’"ABC" ho fa amb una mirada immediata i "El Pais" ha publicat una peça (sense firma, suposo que a causa de la vaga) que estava molt centrada en el conjunt d’Espanya.

Quan ja estava acabant, he trobat la peça de BTV, molt més centrada a Catalunya. Una molt bona peça d’Albert Muñoz.

El que no havia detectat


N’he fet servir un parell d’enllaços que jo no havia detectat però no he citat BTV com a font perquè no estava utilitzant una informació exclusiva sinó dues adreces URL que no havia vist.

En tot cas, ho explico aquí. Em sembla que he actuat amb correcció, no és el mateix trobar un enllaç que copiar una informació pròpia.

De tota manera, crec que les dues peces són prou diferents. A la que he publicat fa una estona m’he permès (potser per això he trigat més) buscar detalls que em semblaven atractius, com ara un diàleg entre dos diputats.

Internet sí que funciona

Entre tots hem demostrat que a internet no hi ha vaga. Els operadors garanteixen la transmissió de dades. Les empreses globals no s’han vist afectades. I el subministrament d’electricitat no s’ha aturat.

Encara més: com que internet sí que funciona, vaguistes i no vaguistes han fet servir totes les eines que hi ha, perquè, com ha recordat Albert Medran, la batalla té a veure amb la comunicació.

I els que intentem informar sobre l’ús d’aquestes eines també hem treballat, cadascú amb el seu estil.


Consciència

Sí, treballo.

Teletreballo. Gràcies a les noves tecnologies: un ordinador portàtil, una connexió ADSL, una VPN per accedir a l'editora del mitjà on treballo... vet aquí les eines.

És el meu dret. I l’exerceixo a consciència, gràcies als serveis mínims que mantenen el 3cat24 actiu, de la mateixa manera que exerceixen el seu dret totes les persones que creuen que aquesta vaga és justa i eficaç.

Se suposa que en això consisteix la normalitat democràtica. Sense coaccions empresarials ni intimidacions sindicals. Encara que de vegades algú ho intenti esguerrar.

Els controladors aeris haurien de saber que tenen un problema d’imatge molt seriós. A Bèlgica i aquí. I els ciutadans hauríem de preguntar als governs si és raonable que unes quantes persones amb una feina de precisió molt important puguin bloquejar la sortida aèria d’un país.